• Home
  • Egbert Jan van Bel: Customers? Grab them by the pussy...

Egbert Jan van Bel: Customers? Grab them by the pussy...

Merken die alleen maar voor de woekerwinst gaan leggen het volgens u af. Hoe komt dat?

Uiteindelijk wordt het transparant dat merken woekerwinsten maken en dat stuit klanten (en de maatschappij, politiek…) tegen de borst. Denk ook aan de idiote en mensonterende tarieven die sommigen farmaceuten hanteren. De wetgeving gaat hier paal en perk aan stellen. Je wilt vaak een business opzetten voor de lange termijn en in mijn visie kan dan enkel en alleen door oprechte tarieven te rekenen en daarin transparant te zijn. Mag je geld verdienen? Jazeker, moet zelfs. Maar vergeet niet dat ieder bedrijf ook een maatschappelijke positie heeft, dat een klant kan kiezen (keist deze jou?) en dat er sprake is van trots van medewerkers. Een goede vriend van mij durfde tot voor kort niet eens te zeggen dat ‘ie bankier was… ;-)

Geldt dat ook voor de retail? Action en Primark staan bijvoorbeeld niet bekend om hun klantenservice en doen het wel erg goed?

Financieel doen ze het goed. Voorlopig wel althans. Maar de keuze voor hun producten uit zeer-lage-lonen-landen wordt vaak gelinkt met kinderarbeid, vervuilende productie en transport, en slechte kwaliteit van de materialen. Van enige vorm van positief maatschappelijk gedrag en customer-engagement is geen sprake. Zie Blokker? Als er een goedkopere komt, is er geen enkele band met de klant en die komt niet meer terug naar de Action en Primark. Betaal weinig en koop bagger, uiteindelijk is goedkoop dan duurkoop. En er is altijd wel iemand goedkoper… dus het blijft straatvechten.

Welke learning voor marketeers gaat u uitdiepen in uw talk?

Geef de klant een belangrijke positie in je organisatie. Leer dat alle geledingen van een organisatie belangrijk zijn om de optimale klantwaarde te bereiken. Klantwaarde is waarvan van de klant en waarde voor de klant, een mooie balans dus. Alles wat je om je heen ziet (behalve de zee, de zon, de sterren en de maan) is ooit bedacht, gemaakt en verkocht. Je leert dus klantgericht denk, bouwen en marketen…

Wat kunnen bezoekers van uw talk verwachten (ook qua vorm)?

Veel interactief veel praktische cases, we gaan lol maken, leren van eigen fouten en dus van elkaar.

Naar welke presentatie bent u zelf benieuwd en waarom?

Die van Hans Molenaar. Hij vertelt volgens mij een mooi relevant verhaal over de praktische kant van customer insight en big data strategie die echt werkt.

 
Meld u gratis aan

Partners

Customer First
CustomerTalk
Dutch Digital Agencies
Klantenservice Federatie
Marketingfacts
MarketingTribune
PVKO
Twinkle
Shopper Marketing Update